ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επανερχόμαστε τώρα στη συζήτηση των επίκαιρων ερωτήσεων πρώτου κύκλου. Θα συζητηθεί η με αριθμό 688/26-2-2008 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κυρίας Ελπίδας Παντελάκη προς τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, σχετικά με τον ναυάγιο του SEA DIAMOND κ.λπ..Η επίκαιρη ερώτηση της κυρίας συναδέλφου έχει ως εξής: «Δέκα μήνες πέρασαν από την ημέρα του ναυαγίου του «Sea Diamond» στην Σαντoρίνη και παρά τις μεγάλες εξαγγελίες του Υπουργείου, για άντληση καυσίμων, ανέλκυση του σκάφους και μια σειρά άλλα μέτρα, τίποτα δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα, γεγονός που επιβεβαιώνεται ουσιαστικά και από πρόσφατο Δελτίο Τύπου του Υπουργείου. Επιπλέον μετά από ερώτηση που καταθέσαν οι εκπρόσωποι μας στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και αφού λάβαμε σχετική απάντηση από την αρμόδια επιτροπή με αρ. Η-0509/07, πληροφορηθήκαμε ότι, παρόλο που υφίσταται κοινοτικός μηχανισμός πολιτικής προστασίας που διαθέτει βοήθεια σε περίπτωση που ένα κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν διαθέτει επαρκές δυναμικό να αντιμετωπίσει μια καταστροφή, η Κυβέρνηση δεν ζήτησε τη βοήθεια του εν λόγω μηχανισμού.Είναι γνωστό ότι οι ρυπογόνες ουσίες που υπάρχουν μέσα στο βυθισμένο βαπόρι (τηλεοράσεις, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, ψυγεία, μπογιές, λιπαντικά), το έχουν μετατρέψει σε μια τεράστια οικολογική βόμβα έτοιμη να καταστρέψει ολόκληρο το οικοσύστημα της ευρύτερης περιοχής και μεγαλώνουν καθημερινά την ανησυχία των νησιωτών για το μέλλον.Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουν υλοποιηθεί οι δεσμεύσεις του Υπουργείου για το ναυάγιο και για ποιο λόγο δεν ζητήθηκε βοήθεια από τον κοινοτικό μηχανισμό πολιτικής προστασίας. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την άντληση των υγρών καυσίμων, που έχει μέσα του το βυθισμένο καράβι και πότε θα γίνει η ανέλκυσή του.Τι μέτρα έχουν παρθεί μέχρι στιγμής σε βάρος της εταιρείας και τι πρόστιμα έχουν εισπραχθεί;».Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Καμμένος.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ (Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής): Ευχαριστώ για την ερώτηση. Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι η θέση του Υπουργείου είναι πάγια. Θα πρέπει να γίνει απάντληση όλων των καυσίμων από το SEA DIAMOND που είναι πολλά. Επίσης, θα πρέπει να δοθεί πράσινο διαβατήριο για το πλοίο. Αυτό σημαίνει ανέλκυση ή αδρανοποίηση των ρυπογόνων ουσιών που πράγματι υπάρχουν και αποτελούν οικολογική βόμβα στο βυθό της Σαντορίνης. Με αυτήν τη λογική ευχαριστώ την κυρία Παντελάκη, για την ερώτηση, για να απαντήσουμε συγκεκριμένα, επειδή ειπώθηκε πολλές φορές στους φορείς της Σαντορίνης περί της ευρωπαϊκής βοήθειας ή κατά πόσο θα μπορούσε να ζητήσει η ελληνική Κυβέρνηση τη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η επιχείρηση της απορρύπανσης της περιοχής της Καλντέρας άρχισε αμέσως μετά το ναυάγιο με το συντονισμό και την εποπτεία του Διευθυντή της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου μας. Η απορρύπανση των προσβληθεισών ακτογραμμών της περιοχής της Καλντέρας ολοκληρώθηκε στις 20.7.2007. Οι παραλίες αποδόθηκαν για χρήση στο κοινό και συντάχθηκε σχετικό πρακτικό επιθεώρησης το οποίο συνυπογράφηκε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, από τη Λιμενική Αρχή, από την ανάδοχο εταιρεία της απορρύπανσης και από την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Αυτό όσον αφορά την ακτογραμμή. Είναι ένα σημαντικό στοιχείο, που σημαίνει ότι οι ακτές της Σαντορίνης δεν έχουν καμία ρύπανση αυτήν τη στιγμή.Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε απελευθέρωση ρυπογόνων ουσιών από το πλοίο. Γι’ αυτό υποχρεούται και βρίσκεται εκεί η απορρυπαντική εταιρεία. Η εταιρεία απειλείται με επιβολή αστικών και ποινικών κυρώσεων οι οποίες επιβάλλονται κιόλας και διατηρεί εκεί την εταιρεία απορρυπάνσεως που είχε πει ότι την αποσύρει.Τι σημαίνει όμως ευρωπαϊκή βοήθεια; Για να υπάρξει ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να ενεργοποιηθεί το εθνικό σχέδιο καταπολέμησης περιστατικών ρύπανσης από πετρέλαιο, πράγμα που δεν θεωρήθηκε ότι ήταν αναγκαίο και δεν ζητήθηκε συνδρομή επιπρόσθετων μέσων έμψυχου δυναμικού ή εξοπλισμού από κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω υποβολής εθνικού αιτήματος για την ενεργοποίηση του κοινοτικού μηχανισμού που προβλέπεται από το κοινοτικό πλαίσιο συνεργασίας στον τομέα ακούσιας ή εκούσιας θαλάσσιας ρύπανσης. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να ενεργοποιηθεί η απόφαση 792/2001 της CELATROM. Αυτό περιορίζεται στις περιπτώσεις μεγάλων φυσικών καταστροφών και μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνον κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερόμενου κράτους-μέλους, εφόσον οι ζημιές υπερβαίνουν ένα κατώτατο όριο που για την Ελλάδα έχει καθοριστεί στο 0,6% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος. Δηλαδή, θα πρέπει να αποδείξουμε ότι έχουμε ζημιά πάνω από 1,66 δισεκατομμύρια ευρώ. Δεν είναι δυνατόν λοιπόν να καταβληθεί αποζημίωση όταν υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη για ευθύνη τρίτου για τις ζημιές. Ούτε η ζημιά ήταν τόσο μεγάλη. Όμως, η ασφαλιστική κάλυψη υπάρχει και υποχρεούνται η πλοιοκτήτρια εταιρεία και οι ασφαλιστές να κάνουν την απάντληση και να απελευθερώσουν το βυθό της Σαντορίνης.Για την επιβολή των διοικητικών προστίμων. Κατά των υπευθύνων του SEA DIAMOND η λιμενική αρχή Θήρας μέχρι σήμερα έχει βεβαιώσει 294 παραβάσεις και έχει εκδώσει 234 αποφάσεις επιβολής προστίμου, από τις οποίες έχει ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία 157 αποφάσεων ύψους 1.382.000 ευρώ στην αρμόδια ΔΟΥ. Πέραν αυτού, έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της απόφασης επιβολής προστίμου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ύψους 1.200.000 ευρώ. Για την είσπραξη αυτή των δημοσίων εσόδων προβλέπεται η απόδοση αντιστοίχων ποσών στο Ειδικό Ταμείο Εφαρμογής Ρυθμιστικών Πολεοδομικών Σχεδίων με την προηγούμενη διαδικασία. Επιβάλλουμε δε κάθε μέρα πρόστιμο της τάξης των 8.800 ευρώ και σήμερα και από τη στιγμή που θα συνεχίσουν οι υπαίτιοι να μην καταθέτουν σχέδιο απάντλησης, αυτό από δω και πέρα διπλασιάζεται. Τι έχει γίνει σήμερα όσον αφορά την απάντληση; Πέρα από τις εισαγγελικές παραγγελίες που έχει εκδώσει ο αντιεισαγγελέας Νάξου, κατόπιν αιτήσεως του Υπουργείου, πέρα από την προφορική εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, το Υπουργείο σύστησε στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο της Θήρας, που είναι κατά νόμο υπεύθυνο και έκανε διαγωνισμό –έκανε πρόσκληση- το Νοέμβριο του 2007 για εξειδικευμένες εταιρείες, προκειμένου να ληφθούν προσφορές για την ανέλκυση του πλοίου. Αυτή η διαδικασία δεν έδωσε ικανοποιητικά αποτελέσματα. Επειδή όμως με δική μας έρευνα από το Υπουργείο βρήκαμε εταιρείες, οι οποίες αναλαμβάνουν την απάντληση και την απενεργοποίηση του ναυαγίου, στείλαμε τα αποτελέσματα των δικών μας ερευνών στο Λιμενικό Ταμείο και αυτό έκανε ξανά στις 6 Φεβρουαρίου διεθνή διαγωνισμό, με δημοσίευση στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να βρεθούν ενδιαφερόμενοι. Υπάρχουν εταιρείες που προτίθενται. Αυτός ο διαγωνισμός λήγει σε 25 μέρες από τις 6 Φεβρουαρίου. Δεν έχει λοιπόν καμία δικαιολογία η πλοιοκτήτρια εταιρεία ούτε ο ασφαλιστές να μην πληρώσουν την απάντληση και την απενεργοποίηση των ρύπων του πλοίου αυτού. Κυρία Παντελάκη, σας διαβεβαιώ ότι αυτή εδώ η Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Υπουργός, ο κ. Βουλγαράκης και εγώ και το Λιμενικό Σώμα είμαστε καθημερινώς πάνω απ’ αυτή την υπόθεση. Θέλουν δεν θέλουν θα κάνουν το καθήκον τους απέναντι στην Ελλάδα, απέναντι στο λαό της Σαντορίνης. Θα γίνει απάντληση των ρυπογόνων ουσιών και απενεργοποίηση των ρύπων του πλοίου. Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Το λόγο έχει η ερωτώσα Βουλευτής κα Παντελάκη. ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε Υφυπουργέ, καταλαβαίνετε ότι είστε υποχρεωμένος να απαντήσετε σε συγκεκριμένα ερωτήματα, τα οποία κάνουν ένα και ένα δύο. Εδώ δεν βρισκόμαστε σε ημερίδα. Βρισκόμαστε δέκα μήνες μετά το ναυάγιο του SEA DIAMOND. Η προηγούμενη κυβέρνηση, η δική σας, είπε ότι «μέσα σε 15 μέρες θα σας παρουσιάσουμε σχέδιο απάντλησης και ανέλκυσης». Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είπε «και λεφτά να μη δώσει η εταιρεία και να μην καθαρίσει, καθαρίζουμε εμείς για πάρτη σας από το πράσινο ταμείο». Γίνονται οι εκλογές και έρχεστε εσείς –ο οποίος προσωπικά κάνατε περιοδεία, αν και η αιχμή δεν στρέφεται ακριβώς στο πρόσωπό σας μόνο, αλλά είναι ευθύνη συνολικά της Κυβέρνησης- και λέτε σε συγκέντρωση των κατοίκων –και σας ακούνε στη δευτερολογία, κύριε Υφυπουργέ, ζωντανά τώρα από τη Σαντορίνη- ότι «η μελέτη της εταιρείας θα έρθει από εμένα σε εσάς σε 32 μέρες», ούτε σε 31 ούτε σε 33, σε 32 μέρες. Είναι 3 Μαρτίου, κύριε Υφυπουργέ. Θυμάστε πότε το είπατε. Παραδώστε μας τη μελέτη. Το θέμα είναι το εξής. Ένα και ένα κάνουν δύο. Εσείς είχατε την ευθύνη να ζητήσετε κοινοτική βοήθεια. Δεν το κάνατε. Δεν προλαβαίνω να επιχειρηματολογήσω στα δύο λεπτά. Καταθέσαμε ερώτηση του Ευρωβουλευτή μας κ. Γεωργίου Τούσα, την οποία θα καταθέσω στα Πρακτικά, όπως και την απάντηση που μας έδωσαν φαρδιά-πλατιά, ότι η Κυβέρνηση στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν ζήτησε τη βοήθεια του εν λόγω μηχανισμού. Όλα τα άλλα που λέτε είναι λόγια και θα σας το αποδείξουμε. Όλη αυτή την επιχειρηματολογία θα την καταθέσουμε αύριο στην Ευρωβουλή και θα σας ξαναφέρουμε εδώ την απάντηση. Δεύτερο ζήτημα. Συμφωνούμε για ένα πράγμα, ότι όντως όποιος θέλει να πάει στην πανέμορφη Σαντορίνη, μπορεί να πάει. Υπάρχουν οι παραλίες, οι ακτές είναι καθαρές και είναι μακριά από το πρόβλημα. Όντως κάνει πολύ καλή δουλειά αυτή η εταιρεία, η οποία είναι σήμερα απλήρωτη. Δεν πληρώνεται. Έχω καλές πληροφορίες. Τρίτο ζήτημα: Εδώ μπαίνει το θέμα απάντλησης των υγρών καυσίμων, των λιπαντικών και της ανέλκυσης. Το να λέτε αυτούς τους λεονταρισμούς εδώ στη Βουλή δέκα μήνες μετά το ναυάγιο εμάς δεν μας λέει τίποτε. Εδώ έχετε συγκεκριμένη την ευθύνη. Υπάρχει συμπαιγνία ανάμεσα στην Κυβέρνηση και στην εταιρεία, ανάμεσα στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και στην εταιρεία και ο ένας κρύβεται πίσω από τον άλλο. Ποιος έχει την πολιτική ευθύνη να καθαρίσει το θέμα; Την έχει η Κυβέρνηση η οποία πρέπει να αναλάβει την ευθύνη της απάντλησης των καυσίμων –δεν μας νοιάζει πως θα γίνει, το αποτέλεσμα μας ενδιαφέρει- και της ανέλκυσης του ναυαγίου. Και βεβαίως γι’ αυτό ακριβώς το λόγο στεκόμαστε σ’ αυτό το δίκαιο αίτημα που έχουν οι κάτοικοι, οι πάντες. Είναι σύσσωμο το νησί και ζητάει απάντληση και ανέλκυση του ναυαγίου. Τέρμα και τελείωσε! Εμάς θα μας βρίσκετε μπροστά σας σ’ αυτό το ζήτημα και δεν θα σταματήσουμε λεπτό! Να πω το τελευταίο, κύριε Πρόεδρε, και τελειώνω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Ολοκληρώστε, όμως, κυρία Παντελάκη.
ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ: Κύριε Υφυπουργέ, είπατε για τα πρόστιμα και είναι ντροπή. Σκοπίμως σας κάνουμε αυτή την ερώτηση για το τι χρήματα έχετε πάρει από τα πρόστιμα. Και εμείς λέμε στον ελληνικό λαό που ακούει, ότι όλα αυτά τα πρόστιμα που βάζει η Κυβέρνηση είναι πομφόλυγες. Η ίδια η εταιρεία έχει προσφύγει δικαστικά –το γνωρίζετε και δεν το λέτε- έχουν ανασταλεί όλα τα πρόστιμα και την ίδια στιγμή που έκανε αυτή την αίτηση αναίρεσης των προστίμων δεν υπήρχε εκπρόσωπος του Υπουργείου να υποστηρίξει το δημόσιο. Τι λέτε στον ελληνικό λαό για ένα εκατομμύριο ευρώ πρόστιμα; Είναι ντροπή πιστεύω!
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Ο Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει το λόγο.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ (Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Κυρία Παντελάκη, ένα και ένα κάνει δυο. Η μελέτη της εταιρείας ΜΙΤ βρίσκεται στα χέρια του Λιμενικού Ταμείου Θήρας και βάσει αυτής της μελέτης, όχι σε τριάντα δυο μέρες αλλά σε έξι μέρες που την είχαν στα χέρια τους, προχώρησαν στον διεθνή διαγωνισμό και επικαλέστηκαν έναντι της εταιρείας αυτή την μελέτη που καταθέσαμε.
ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ: Σήμερα μίλησα με το Δήμαρχο και δεν υπάρχει τίποτα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ (Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Ακούστε με προσεκτικά γιατί σας άκουσα.Λοιπόν, ψεύδεστε διότι την πήραν και οι κομματικοί σας παράγοντες…
ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ: Σήμερα μίλησα με τον κ. Ρούσο δεν υπάρχει τίποτα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Κυρία Παντελάκη, μην φωνάζετε και εσείς γιατί δεν ακούγεται κανείς από τους δυο.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ (Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): … αλλά αποδεικνύεται ο ρόλος ο δικός σας σήμερα!Έρχεται το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και λέει προς την Κυβέρνηση να πληρώσει ο ελληνικός λαός, ο Έλληνας πολίτης την ιδιωτική εταιρεία που υποχρεούται να κάνει αυτή τη στιγμή την περιβαλλοντική προστασία και οι ασφαλιστές.
ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ: Να τα πάρετε πίσω από την ιδιωτική εταιρεία εσείς.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ (Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): Θα έπρεπε τουλάχιστον ως εκπρόσωπος του Κομμουνιστικού Κόμματος να διασφαλίζετε τα συμφέροντα του Έλληνα πολίτη και όχι να κάνετε διαφήμιση…
ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ: Μην τα λέτε αυτά τα προβοκατόρικα από το Βήμα του Υπουργού!ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Κυρία Παντελάκη, σας έδωσα άνεση χρόνου για να αναπτύξετε την ερώτησή σας. Σας παρακαλώ!
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ (Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής): …της ιδιωτικής εταιρείας που κάνει την απορρύπανση.Όσον αφορά την ευρωπαϊκή αποζημίωση σας εξήγησα. Θα πρέπει να είναι το 0,6% του Α.Ε.Π. για να πάρουμε αποζημίωση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Κυρία Παντελάκη, μας συστήνετε πολύ καλή την εταιρεία η οποία κάνει αυτή τη στιγμή τη περιφρούρηση. Δεν θα την πληρώσει το ελληνικό δημόσιο, θα την πληρώσουν οι πλοιοκτήτες –θέλουν, δεν θέλουν- και οι ασφαλιστές. Αυτό να το καταλάβετε. Θα κάνουν την απάντληση. Και όσον αφορά τις μελέτες, επειδή θέλετε να σας δώσω και άλλες μελέτες αύριο το πρωί καταθέστε μια ερώτηση με αίτηση καταθέσεως στοιχείων και θα σας δώσουμε και μελέτες ελληνικών εταιρειών που κάνουν απάντληση. Όχι όμως, κάποια συμφέροντα στη Σαντορίνη που μας ακούν και που έχουν συγκεκριμένη κομματική προέλευση να θέλουν να κάνουν δουλειές εις βάρος του περιβάλλοντος και εις βάρος του χρήματος του ελληνικού λαού!Θα γίνει ο διαγωνισμός, θα συμμετέχουν οι εταιρείες, θα γίνει η απάντληση, θα γίνει η απορρύπανση και δεν θα ακούσουμε τις συστάσεις περί καλής ή κακής εταιρείας από το Κομμουνιστικό Κόμμα της Ελλάδος μέσα στη Βουλή των Ελλήνων. Φθάνουν οι διαφημίσεις!
ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ: Δέκα μήνες μετά τα λέτε αυτά τα πράγματα!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment