ΕΛΠΙΔΑ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗ: «Παραδώστε μας τη μελέτη της εταιρίας για το Sea Diamond»
14/4/2008
Το ναυάγιο του Sea Diamond επανήλθε στη Βουλή με ερώτηση της βουλευτού Ελπίδας Παντελάκη, η οποία ζητά να υλοποιηθούν άμεσα οι δεσμεύσεις του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. «Δώδεκα μήνες πέρασαν από την ημέρα του ναυαγίου του «Sea Diamond» στην Σαντoρίνη και παρά τις μεγάλες εξαγγελίες του Υπουργείου, για άντληση καυσίμων, ανέλκυση του σκάφους και μια σειρά άλλων μέτρων, τίποτα δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα, γεγονός που επιβεβαιώνεται ουσιαστικά και από πρόσφατο Δελτίο Τύπου του Υπουργείου. Επιπλέον μετά από ερώτηση που κατάθεσαν οι εκπρόσωποί μας στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και αφού λάβαμε σχετική απάντηση από την αρμόδια επιτροπή με αρ. Η-0509/07, πληροφορηθήκαμε ότι, παρόλο που υφίσταται κοινοτικός μηχανισμός πολιτικής προστασίας που διαθέτει βοήθεια σε περίπτωση που ένα κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν διαθέτει επαρκές δυναμικό να αντιμετωπίσει μια καταστροφή, η Κυβέρνηση δεν ζήτησε τη βοήθεια του εν λόγω μηχανισμού. Είναι γνωστό ότι οι ρυπογόνες ουσίες που υπάρχουν μέσα στο βυθισμένο βαπόρι (τηλεοράσεις, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, ψυγεία, μπογιές, λιπαντικά), το έχουν μετατρέψει σε μια τεράστια οικολογική βόμβα έτοιμη να καταστρέψει ολόκληρο το οικοσύστημα της ευρύτερης περιοχής και μεγαλώνουν καθημερινά την ανησυχία των νησιωτών για το μέλλον.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
-Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουν υλοποιηθεί οι δεσμεύσεις του Υπουργείου για το ναυάγιο και για ποιο λόγο δεν ζητήθηκε βοήθεια από τον κοινοτικό μηχανισμό πολιτικής προστασίας.
-Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την άντληση των υγρών καυσίμων, που έχει μέσα του το βυθισμένο καράβι και πότε θα γίνει η ανέλκυσή του;
-Τι μέτρα έχουν παρθεί μέχρι στιγμής σε βάρος της εταιρίας και τι πρόστιμα έχουν εισπραχθεί;
Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής ο οποίος αναφορικά με το θέμα δήλωσε: «Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι η θέση του Υπουργείου είναι πάγια. Θα πρέπει να γίνει απάντληση όλων των καυσίμων από το SEA DIAMOND, που είναι πολλά. Επίσης, θα πρέπει να δοθεί πράσινο διαβατήριο για το πλοίο. Αυτό σημαίνει ανέλκυση ή αδρανοποίηση των ρυπογόνων ουσιών που πράγματι υπάρχουν και αποτελούν οικολογική βόμβα στο βυθό της Σαντορίνης. Με αυτήν τη λογική ευχαριστώ την κυρία Παντελάκη, για την ερώτηση, για να απαντήσουμε συγκεκριμένα, επειδή ειπώθηκε πολλές φορές στους φορείς της Σαντορίνης περί της ευρωπαϊκής βοήθειας ή κατά πόσο θα μπορούσε να ζητήσει η ελληνική Κυβέρνηση τη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η επιχείρηση της απορρύπανσης της περιοχής της Καλντέρας άρχισε αμέσως μετά το ναυάγιο με το συντονισμό και την εποπτεία του Διευθυντή της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου μας. Η απορρύπανση των προσβληθεισών ακτογραμμών της περιοχής της Καλντέρας ολοκληρώθηκε στις 20.7.2007. Οι παραλίες αποδόθηκαν για χρήση στο κοινό και συντάχθηκε σχετικό πρακτικό επιθεώρησης το οποίο συνυπογράφηκε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, από τη Λιμενική Αρχή, από την ανάδοχο εταιρία της απορρύπανσης και από την πλοιοκτήτρια εταιρία. Αυτό όσον αφορά την ακτογραμμή. Είναι ένα σημαντικό στοιχείο, που σημαίνει ότι οι ακτές της Σαντορίνης δεν έχουν καμία ρύπανση αυτήν τη στιγμή. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε απελευθέρωση ρυπογόνων ουσιών από το πλοίο. Γι’ αυτό υποχρεούται και βρίσκεται εκεί η απορρυπαντική εταιρεία. Η εταιρία απειλείται με επιβολή αστικών και ποινικών κυρώσεων οι οποίες επιβάλλονται κιόλας και διατηρεί εκεί την εταιρεία απορρυπάνσεως που είχε πει ότι την αποσύρει. Τι σημαίνει όμως ευρωπαϊκή βοήθεια; Για να υπάρξει ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να ενεργοποιηθεί το εθνικό σχέδιο καταπολέμησης περιστατικών ρύπανσης από πετρέλαιο, πράγμα που δεν θεωρήθηκε ότι ήταν αναγκαίο και δεν ζητήθηκε συνδρομή επιπρόσθετων μέσων έμψυχου δυναμικού ή εξοπλισμού από κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω υποβολής εθνικού αιτήματος για την ενεργοποίηση του κοινοτικού μηχανισμού που προβλέπεται από το κοινοτικό πλαίσιο συνεργασίας στον τομέα ακούσιας ή εκούσιας θαλάσσιας ρύπανσης. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να ενεργοποιηθεί η απόφαση 792/2001 της CELATROM. Αυτό περιορίζεται στις περιπτώσεις μεγάλων φυσικών καταστροφών και μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνον κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερόμενου κράτους-μέλους, εφόσον οι ζημιές υπερβαίνουν ένα κατώτατο όριο που για την Ελλάδα έχει καθοριστεί στο 0,6% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος. Δηλαδή, θα πρέπει να αποδείξουμε ότι έχουμε ζημιά πάνω από 1,66 δισεκατομμύρια ευρώ. Δεν είναι δυνατόν λοιπόν να καταβληθεί αποζημίωση όταν υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη για ευθύνη τρίτου για τις ζημιές. Ούτε η ζημιά ήταν τόσο μεγάλη. Όμως, η ασφαλιστική κάλυψη υπάρχει και υποχρεούνται η πλοιοκτήτρια εταιρεία και οι ασφαλιστές να κάνουν την απάντληση και να απελευθερώσουν το βυθό της Σαντορίνης. Για την επιβολή των διοικητικών προστίμων. Κατά των υπευθύνων του SEA DIAMOND η λιμενική αρχή Σαντορίνης μέχρι σήμερα έχει βεβαιώσει 294 παραβάσεις και έχει εκδώσει 234 αποφάσεις επιβολής προστίμου, από τις οποίες έχει ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία 157 αποφάσεων ύψους 1.382.000 ευρώ στην αρμόδια ΔΟΥ. Πέραν αυτού, έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της απόφασης επιβολής προστίμου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ύψους 1.200.000 ευρώ. Για την είσπραξη αυτή των δημοσίων εσόδων προβλέπεται η απόδοση αντιστοίχων ποσών στο Ειδικό Ταμείο Εφαρμογής Ρυθμιστικών Πολεοδομικών Σχεδίων με την προηγούμενη διαδικασία. Επιβάλλουμε δε κάθε μέρα πρόστιμο της τάξης των 8.800 ευρώ και σήμερα και από τη στιγμή που θα συνεχίσουν οι υπαίτιοι να μην καταθέτουν σχέδιο απάντλησης, αυτό από δω και πέρα διπλασιάζεται. Τι έχει γίνει σήμερα όσον αφορά την απάντληση; Πέρα από τις εισαγγελικές παραγγελίες που έχει εκδώσει ο αντιεισαγγελέας Νάξου, κατόπιν αιτήσεως του Υπουργείου, πέρα από την προφορική εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, το Υπουργείο σύστησε στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο της Σαντορίνης, που είναι κατά νόμο υπεύθυνο και έκανε διαγωνισμό –έκανε πρόσκληση- το Νοέμβριο του 2007 για εξειδικευμένες εταιρείες, προκειμένου να ληφθούν προσφορές για την ανέλκυση του πλοίου. Αυτή η διαδικασία δεν έδωσε ικανοποιητικά αποτελέσματα. Επειδή όμως με δική μας έρευνα από το Υπουργείο βρήκαμε εταιρίες, οι οποίες αναλαμβάνουν την απάντληση και την απενεργοποίηση του ναυαγίου, στείλαμε τα αποτελέσματα των δικών μας ερευνών στο Λιμενικό Ταμείο και αυτό έκανε ξανά στις 6 Φεβρουαρίου διεθνή διαγωνισμό, με δημοσίευση στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να βρεθούν ενδιαφερόμενοι. Υπάρχουν εταιρίες που προτίθενται. Αυτός ο διαγωνισμός λήγει σε 25 μέρες από τις 6 Φεβρουαρίου. Δεν έχει λοιπόν καμία δικαιολογία η πλοιοκτήτρια εταιρία ούτε ο ασφαλιστές να μην πληρώσουν την απάντληση και την απενεργοποίηση των ρύπων του πλοίου αυτού. Κυρία Παντελάκη, σας διαβεβαιώ ότι αυτή εδώ η Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Υπουργός, ο κ. Βουλγαράκης και εγώ και το Λιμενικό Σώμα είμαστε καθημερινώς πάνω απ’ αυτή την υπόθεση. Θέλουν δεν θέλουν θα κάνουν το καθήκον τους απέναντι στην Ελλάδα, απέναντι στο λαό της Σαντορίνης. Θα γίνει απάντληση των ρυπογόνων ουσιών και απενεργοποίηση των ρύπων του πλοίου. Ευχαριστώ πολύ».
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Η φράση του Υπουργού: "Αυτό σημαίνει ανέλκυση ή αδρανοποίηση των ρυπογόνων ουσιών που πράγματι υπάρχουν και αποτελούν οικολογική βόμβα στο βυθό της Σαντορίνης...", είναι ίσως μια ακόμα νίκη....Πιστεύω οτι θα αποτελέσει πάγια παραπομπή μας, στους δημάρχους, συμβούλους και λοιπούς...Ας μηνύσουν για συκοφαντία τον ίδιο τον υπουργό.
Good reading your postt
Post a Comment