Μπορεί το μείζον θέμα της απάντλησης των καυσίμων από το «Sea Diamond» να μένει ακόμη μετέωρο, ωστόσο το μαζούτ δεν μπορεί να περιμένει πότε η εταιρεία και το υπουργείο, το οποίο έχει εποπτικό ρόλο, θα υλοποιήσουν τη διαδικασία. Τα καύσιμα άρχισαν ήδη να διαρρέουν από τις κύριες δεξαμενές του πλοίου στα νερά του όρμου της Καλντέρας και από αρκετές πλευρές υποστηρίζεται ότι ήδη έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος.
Πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι η εταιρεία «Luis Hellenic Cruises» κατέθεσε στο ΥΕΝ την εβδομάδα που πέρασε σχέδιο απάντλησης των καυσίμων. Επόμενο βήμα είναι η κατάδυση δυτών, οι οποίοι θα διαπιστώσουν αν οι συνθήκες που επικρατούν στο ναυάγιο επιτρέπουν την υλοποίηση αυτού του σχεδίου.Κατά τους γνωρίζοντες όμως, οι ενέργειες αυτές θα έπρεπε ήδη να έχουν γίνει: «Θα έπρεπε ήδη να υπάρχει μία ακριβής καταγραφή, για το πώς έχει διαμορφωθεί η κατάσταση στο κουφάρι του πλοίου, για να καταλήξουν στη συνέχεια σε ένα σχέδιο απάντλησης του πετρελαίου. Δηλαδή, θα έπρεπε να ξέρουν ήδη, πόσο σταθερό είναι το πλοίο, αν υπάρχουν ρωγμές στις δεξαμενές κ.λπ. Απ' όσο γνωρίζω, κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα», μας λέει ο Ν. Χαραλαμπίδης, διευθυντής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace. Κι ενώ το έργο της απάντλησης αποτελεί ακόμη σχέδιο επί χάρτου, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι κάθε λεπτό είναι πολύτιμο.«Το έχω πει ήδη. Η απάντληση θα έπρεπε να έχει γίνει χθες», μας λέει ο ο πρόεδρος του ΕΛΚΕΘΕ, Γ. Χρόνης. «Κάθε μέρα που περνάει είναι εις βάρος μας».
Απροσδιόριστο κόστοςΤο κόστος της απάντλησης, όπως ξεκαθάρισε ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννης την περασμένη Τετάρτη στη Βουλή, βαρύνει απολύτως την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Ποιο είναι αυτό; Ειδικοί επισημαίνουν στην «Κ.Ε.» ότι είναι δύσκολο να προσδιοριστεί, καθώς εξαρτάται από τα μέσα και τις τεχνικές που θα εφαρμοστούν:«Εχει να κάνει με το αν θα χρησιμοποιηθούν τηλεχειριζόμενα μηχανήματα σε συνδυασμό με τους δύτες. Αν θα εφαρμοστεί ένα σύστημα που ονομάζεται "saturation diving", όπου οι δύτες μπαίνουν μέσα σε ειδικούς θαλάμους που γίνεται αποσυμπίεση και μπορούν να μένουν εκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Δύτες σε τέτοιους θαλάμους έχουν εργαστεί μέχρι στα 700 μέτρα».Και προσθέτουν:«Βάσει αυτών των δεδομένων δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε το κόστος μίας τέτοιας επιχείρησης, η οποία μπορεί πραγματικά να κυμανθεί από 1,5 έως 100 εκατομμύρια ευρώ. Στην περίπτωση του "Sea Diamond", δεν έχει επιλεγεί καν ο τρόπος που θα γίνει η απάντληση των καυσίμων του». Σε τοπικό επίπεδο και παρά τις όποιες ανησυχίες διατυπώθηκαν από τους φορείς της περιοχής για το χρόνο της απάντλησης, ο δήμαρχος Σαντορίνης Αγγ. Ρούσσος είναι καθησυχαστικός μετά την τελευταία σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο: «Είμαι ικανοποιημένος από τις απαντήσεις που λάβαμε από τους ανθρώπους του υπουργείου σχετικά με την επιχείρηση της απάντλησης. Είμαι κι εγώ τεχνικός και γνωρίζω ότι δεν είναι μία απλή διαδικασία. Περιμένουμε πια από το υπουργείο να προβεί στην υλοποίηση όσων μας είπε. Ξεκινάμε, λοιπόν, με την κατάδυση των ρομπότ, τα οποία θα δώσουν πληροφορίες για το αν είναι ασφαλείς οι συνθήκες για να καταδυθούν δύτες, οι οποίοι θα φέρουν τα πρώτα δεδομένα, για το αν το σχέδιο της εταιρείας είναι υλοποιήσιμο».Πλωτά φράγματα.
Προς το παρόν η απορρύπανση περιορίζεται στην επιφανειακή πετρελαιοκηλίδα. Σύμφωνα με τα όσα είπε στην «Κ.Ε.» ο Β. Μαμαλούκας-Φραγκούλης, ωκεανογράφος, διευθυντής της εταιρείας «Τεχνική Προστασία Περιβάλλοντος» που έχει αναλάβει την αντιμετώπιση της ρύπανσης, «οι προσπάθειες συνεχίζονται επιτυχώς. Εχουμε καταφέρει να εγκλωβίσουμε με τα πλωτά φράγματα και με τα τέσσερα αντιρυπαντικά σκάφη σημαντικές ποσότητες. Η ρύπανση περιορίζεται στο νότιο μέρος της Καλντέρας».Μας λέει επίσης, ότι κατά τη διαδικασία απορρύπανσης δεν χρησιμοποιήθηκαν διασκορπιστικά χημικά. «Αυτή η μέθοδος είναι απαγορευτική για κλειστές θάλασσες όπως το Αιγαίο».Σε κάθε περίπτωση, όμως, και όσο επιτυχής κι αν κριθεί μία επιχείρηση απορρύπανσης, «από τη στιγμή που θα χυθεί πετρέλαιο στη θάλασσα μπορούμε να μαζέψουμε μόνο ένα μικρό μέρος του, σπάνια περισσότερο από το 15% της ποσότητας που χύθηκε», προειδοποιεί ο Ν. Χαραλαμπίδης.
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 22/04/2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment